November 23, 2014, 07:27:23 AM *
Welcome, Guest. Please login or register.

Login with username, password and session length
 
   Home   Help Pravilnik Staff List Login Register imdb google filmske radosti kontakt  
Pages: [1]   Go Down
  Print  
Author Topic: The Fifth Element (Luc Besson, 1997)  (Read 967 times)
0 Members and 1 Guest are viewing this topic.
wolfvaga
Moderator
*****
Offline Offline

Gender: Male
Location: Srbija
Posts: 612


Lupus in fabula :)


« on: November 14, 2010, 09:19:51 PM »

http://img812.imageshack.us/img812/7701/fifthelementposter1997.jpg
The Fifth Element (Luc Besson, 1997)


režija..........Luc Besson
scenario..........Luc Besson
           ..........Robert Mark Kamen
fotografija..........Thierry Arbogast
muzika..........Eric Serra
uloge:
Bruce Willis..........Korben Dallas
Gary Oldman..........Zorg
Ian Holm..........Vito Cornelius
Mila Jovović..........Leeloo
Chris Tucker..........Ruby Rhod
Charlie Creed-Miles..........David
Brion James..........General Munro
Tommy Lister..........Predsednik Lindberg

     Mnogi koji su gledali ovaj film onda kada se pojavio u bioskopima bili su zgranuti onim što vide. I dan danas se sećam reakcije u publici dok sam ga i sam gledao medju njima. Vrlo bi teško bilo to drugačije opisati sem rečju haotično. Od oduševljenja do totalnog blaziranja nad onim što gledaju. I nije to zbog same priče, koja manje-više ima vrlo konvencionalan zaplet (možda i pomalo klišeiziran ruku na srce), koliko zbog svih stvari koje su pratile ovaj film. Kako na platnu, tako i van njega.Dakle, zločesti dečko francuskog filma je u jednom totalno opuštenom maniru napravio film koji će postati kult. Mnogi će u ovoj tvrdnji pronaći opis za jednu drugu priču koja je postala neizbrisiv dekor pop-kulture koja je slično ugledala svetlost dana (Star Wars). Ipak, autor nije napravio grandomansku grešku i probao da stvori čitavu franšizu od toga. Ne, on se zadovoljio time da sablazni konvencionaliste širom sveta i još za to uzme grdne novce. S tim da ovo ostvarenje ipak nosi jednu malu začkoljicu koja ima još jednu paralelu sa dotičnom franšizom-za razliku od dotadašnjih filmova koji su ipak stremili i ka nekom umetničkom ostvarenju, ovaj se slobodno može nazvati "Pandorinom kutijom" Luka Besona...
     Svakih 5000 godina Apsolutno zlo pokušava da podredi sav život sebi, za večnost. Na zemlji, medju piramidama, nalazi se oružje koje nas štiti. Ono sadrži četiri elementa-vazduh, vodu, vatru i zemlju. Ipak, za kompletiranje istog potreban je i peti element-onaj koji ih povezuje i stoga je i ključan. On se nalazi kod čuvara galaksije-Mondošivana. Kada početkom 20. veka jedan njihov brod dodje u posetu Zemlji, neopreznom greškom ključ odaje u kojoj je oružje ostane na zemlji, kod čuvara. Trista godina kasnije zemlja je potpuno izmenjena tehnološkim napretkom. Njen posed je sada već obuhvatio i neke vanzemaljske rase, a unutar same federacije koegzistiraju i monstruozno bogati posednici. Na horizontu se tada pojavljuje crna planeta, kojoj se ne može prići ni sa jedne strane. U isto vreme jedan Mandošivanski brod traži dopust da udje u Zemaljski svemir. Nažalost, peh koji se pri tome dešava nije tako lako ispraviti. Tu u priču ulaze Korben Dalas, vozač taxija u New Yorku, inače penzionisani major specijalnih jedinica i Leeloo krhka devojka od neobičnog značaja...
     Razbarušenost samog filma je umnogome slična pojavi svog autora. Kao da je u njegovim rezovima i uvojcima upisao i opisao i sebe. Nije to samo zbog ere u kojoj je nastao i kojoj su već očajnički počeli da nedostaju filmovi sa dušom, filmovi za koje će se ljudi vezivati instiktivno, srcem. Prosto, izazov novih tehnologija je bio zasenjujuć. Iz pionirske ere CGI, pogotovo u evropskom (čitaj francuskom) filmu sem Petog elementa samo je Alien:Resurrection još ostavio bitan istorijski trag u filmu, i to više kao tačka na i svog serijala (tj. deo koji ga je sahranio). Još neverovatnija je činjenica koliko su ovi filmovi slični na prvi pogled (bar kad su efekti u pitanju). No razlike koje ih boje su očaravajuće i u mnogome pretežu Besonovom čedu. Autor je za rad na samom filmu sakupio prave majstore svog zanata (još jedan kuriozitet je to da niko od njih nije filmski orijentisan) ne bi li kreirao svet kakvim ga je zamislio. Čuveni modni kreator Gotlier kao kostimograf i Mebius, mag stripa, kao tvorac mizanscena, su najpoznatiji primeri. Pomalo groteskan utisak (da ne nazovemo parodiranjem ono što su uradili, jer film ne prelazi tu granicu), sci-fi koji koketira sa vizuelnim kičem syber-punka (iako je radnja mnogo mekša od ovog podžanra) rezultat je uklapanja njihovog rada sa eksprimentom Luca Bessona, koji je bukvalno sekao i spajao i po četiri ili pet scena u jedan filmski momenat, da ga tako nazovemo. U ovoj činjenici treba i tražiti fascinantan uzrok zbog kojeg je ovaj film postigao toliki uspeh i pored očigledno klišeiziranije priče od dotadašnjih kultnih ostvarenja žanra (kad ga samo uporedim sa megalopolisom iz Blade Runnera...).
     Ovde tek počinje priča sa kastingom-očekivanom glavnom junaku i negativcu (Willis i Oldman) dodata je popularna manekenka, ali filmski debitant i neopisivi diletant (njeno preglumljivanje je stajalo neke velike autore pojedinih ostvarenja) Mila Jovović (inače u to vreme devojka Luca Bessona), kao noseća ženska rola. Srećom, Jovovićeva nije morala mnogo da otvara usta. Ipak, upravo oko njenog lika se i podigla najveća frka i hrlilo se u bioskope. Možda i zbog sporadične veoma oskudne odevenosti manekenke. I pored svega ovoga, utisak je da je tragedija, parodija i sve ono što čini život zapravo spojeno upravo u ovom liku i šteta je što nismo videli pravu glumicu na tom mestu. Film tu propušta šansu da dobije dublju, pomalo i mračnu, nijansu. Ovako kultni status potiče od utiska, od šarenila, ne od same esencije ostvarenja. Tu ništa ne menja ni veoma upečatljiv soundtrack Erica Serre (možda i najbolji koji je kreirao), koji u mnogome koketira sa arapskom muzikom (Cheb Khaled ima jednu numeru u samom filmu).
     Predstavu ipak krade sam Besson. Odajem mu priznanje na umešnosti da iskontroliše sve genijalce koje je doveo u ovaj visokobudžetni film i snimi ono što je želeo. Za oprostiti mu je čak i Mila Jovović (ipak se takvim devojkama teško odbija mazna želja). Stvorio je film kultnog statusa od običnog šareniša i šake konfeta. Pravi američki san. I pored toga što sam savršeno svestan onoga šta se dešava na platnu, priznajem da sam i sada (kao i pre jedno 13-14 godina kada sam ga prvi put gledao) fasciniran ovim filmom. Dakle, po mom mišljenju, nije ni malo slučajno što je dostigao panteon sci-fi žanra. Peti element je priča koja prekriva čitavu jednu epohu i sjajna je kopča izmedju istorije žanra i moderne tehnologije u istom...
      
« Last Edit: November 14, 2010, 09:22:08 PM by wolfvaga » Logged
zevsonja
Moderator
*****
Offline Offline

Gender: Male
Posts: 2,401



« Reply #1 on: November 15, 2010, 01:20:42 AM »

            da, sjajna mila jovovic.. 
 "(ipak se takvim devojkama teško odbija mazna želja)"       --   bilo bi stvarno nezgodno ovo odbijati.. 
         
         film nisam gledao sto godina, ali secam se da sam obozavao sam taj kiceraj i sarenis iz buducnosti sa sve onom fantasticnom divom koja peva i onim feminiziranim komenatorom...   
  sad mi pada na pamet i onaj prebudzeni film sa staloneom i rodmanom.. kako se zvase? mrezi me da trazim. tu glumi i sandra bulok.  ma, fenomenalna sprdnja i uzivancija. 

Logged

Vi slepi, vi gluvi, vi sebicni ljudi
sto pravite buku bez reda i smisla
bez zasto i zato
za koga i kako

bez pitanja koje bi mozda osusilo
ponosni osmeh na licu bez suza
na licu sto nikada obraz okrenulo nije
Pages: [1]   Go Up
  Print  
 
Jump to:  

kinoteka dob mondovizija
Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.19 | SMF © 2006-2008, Simple Machines
Sredio Vinston | Početna | Online projekcije | Kontakt | Recenzije | Preporučujemo

SMF customization services by 2by2host.com
Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Page created in 0.091 seconds with 23 queries.